Listopad přinesl obchodníkům nadprůměrné výdělky

11. 1. 2019 10:14:53

Maloobchodní tržby pokračovaly v listopadu v nadprůměrném růstu. Vydělal především obchod s nepotravinářským zbožím, dařilo se však i obchodníkům s potravinami. Vše nasvědčuje tomu, že Vánoce loni byly opravdu bohaté.

Statistiky maloobchodních tržeb překonaly očekávání i v listopadu, kdy obchodníci zvýšili své tržby o 6,1 % meziročně. Očištěny o kalendářní efekty, kdy spotřebitelé měli o jeden den k nakupování více než rok před tím, vzrostly o solidních 5 % meziročně, přičemž jenom oproti říjnu se zvýšily o 1,4 %. Dařilo se jak prodejcům s nepotravinářským (8,9 % y/y), tak i potravinářským zbožím (2,8 % y/y). Ti si dokonce připsali solidních 2,7 % oproti říjnu, za čímž můžeme vidět jak listopadový pokles cen potravin (-1,1 % m/m), tak i zvýšenou poptávku po potravinách kvůli nadcházejícím svátkům.

Domácnosti v listopadu pokračovaly s přípravou na Vánoce.  Tradičně se nejvíce vedlo prodejcům přes internet (22,6% y/y), kterým pomohla i přítomnost slevových akcí Black Friday a následného Cyber Monday. Jejich tržby rostou ale až na malé výjimky prakticky nepřetržitě dvouciferným tempem už od roku 2012. Podobně se v listopadu dařilo také prodejcům elektroniky (11,7%), spotřebitelé projevili zvýšený zájem i o kulturu a rekreace (6,4%).

Za vyšším spotřebitelským apetitem můžeme i nadále vidět rostoucí kupní sílu, ke které minulý rok přispěla rekordně nízká nezaměstnanost a solidně rostoucí mzdy. Podle našeho odhadu si spotřebitelé za své výplaty loni mohli v průměru koupit o 6 % více zboží a služeb než v roce 2017. Letos už reálné mzdy tak rychle neporostou, přesto jejich téměř 4% dynamika zůstane nad dlouhodobým průměrem. Přesto vysoká důvěra spotřebitelů v ekonomiku a jejich optimistická očekávání ukazují, že spotřeba domácností zůstane tahounem české ekonomiky i nadále.

Autor: Monika Junicke

Plný text ke stažení