Maloobchodní tržby
bez zahrnutí prodeje aut v únoru proti lednu vzrostly o 2,8 %. Meziroční propad tržeb se tak snížil na -5,8 % z předchozích -8,9 %.
My jsme naopak čekali podobný meziroční pokles jako v předchozím měsíci a
medián trhu činil -8,0 %. Po očištění o kalendářní efekty činí meziroční pokles
maloobchodu 3,0 %.
Prodej
a opravy aut po předchozím meziměsíčním růstu o 6,0 % v únoru klesly o 1,2
%, což byl mírně slabší pokles, než jsme očekávali.
Jejich meziroční pokles činí 2,9 % a po očištění o kalendářní vlivy 1,5 %.
Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím prodeje aut tak meziročně v únoru
klesly o 4,9 % oproti lednovému poklesu o 7,6 %. Výsledek tak předčil
všechny odhady, když medián ukazoval na -8,7 % (náš odhad činil -8,4 %).
V únoru
meziměsíčně rostly zejména tržby za nepotravinářské zboží, a to o 4,0 %. U potravin růst činil 1,9 % m/m a u pohonných hmot 1,3 %. Stále platí,
že růst prodejů se odehrává přes internet, kde tržby zrychlily meziroční růst
na 41,7 % po předchozích 34,4 %, zatímco v kamenných obchodech tržby
klesají mnohdy v podobném rozsahu.
V situaci
pokračujících pandemických opatření a klesající spotřebitelské důvěry se nabízí
hypotéza o pozitivním vlivu růstu čistých mezd na spotřebu českých domácností. To je
něco s čím naše celoroční prognóza počítá. Za celý rok čekáme mírný
růst maloobchodních tržeb o 1,2 %, nicméně i přes únorové pozitivní překvapení
na straně maloobchodu stále platí, že průběh pandemie v ČR v první
polovině letošního roku spíše ukazuje na riziko horšího výsledku. Březen
pravděpodobně přinese spíše slabá čísla. Od poloviny dubna uvidíme určité
rozvolnění, ale s nejistým dopadem v dalších měsících, neboť ekonomika
stále čeká na imunizaci obyvatelstva či efektivnější testování.