Spotřebitelská poptávka na vstupu do druhého čtvrtletí dále rostla

04.06.2025 10:40:15

Tržby v maloobchodě a službách nasvědčují tomu, že spotřebitelská poptávka i na začátku druhého čtvrtletí dále posilovala. Maloobchodní tržby bez prodejů aut v dubnu meziměsíčně silně narostly o 1,2 % a oproti loňskému dubnu byly vyšší o 5,8 %. To výrazně překonalo tržní konsensus, který se nacházel na 3,4 % y/y, i naše očekávání v podobné výši. Částečně to však ovlivnila i revize předchozích dat, aktualizovaná čísla ukázala na silnější růst v závěru prvního letošního čtvrtletí. Tržby v motoristickém segmentu se v dubnu meziměsíčně zvýšily o 0,4 %. Celkové tržby v maloobchodě se tak meziměsíčně zvedly o 1,0 %, zatímco tržby ve službách vzrostly o 0,5 % m/m.

V dubnu narostly tržby za potravinářské i nepotravinářské zboží. Oproti březnu byly vyšší o 2,4 %, respektive o 0,4 %. Zatímco ale reálné prodeje potravin (včetně nápojů a tabáku) oproti průměru roku 2019 zaostávají o více jak 7 %, tak tržby v nepotravinářském segmentu tuto úroveň převyšují o zhruba 10 % a více tak dokumentují oživení spotřebitelské poptávky. Prodeje aut ve srovnání, i přes pokračující růst od začátku roku, za zmíněnou úrovní zaostávají o 2,5 %. Na meziměsíčním růstu maloobchodních tržeb se v rámci nepotravinářského zboží výrazně podílel i segment výrobků pro domácnosti. Ten rostl meziměsíčním tempem kolem 3 % již druhý měsíc v řadě. Meziročně byly ale tržby v tomto segmentu v dubnu vyšší pouze o 2,7 %. Vyšší poptávka po těchto výrobcích může vyvíjet i sekundární cenové tlaky spojené s rychle oživujícím nemovitostním trhem a doplňovat tak přímý dopad cen nemovitostí na tuzemskou inflaci skrze imputované nájemné.

Po březnovém poklesu o 0,3 % m/m v dubnu tržby za prodej služeb opět rostly (+0,5 % m/m). Výrazně se na tom podílelo odvětví ubytování, stravování a pohostinství (+2,0 % m/m), které je silně napojeno na spotřebitelskou poptávku. Vývoj od začátku roku ale spíše poukazoval na stagnaci, může se tak jednat o jednorázový výkyv díky velikonočním svátkům. Kromě činností v oblasti nemovitostí a odvětví profesních, vědeckých a technických činností rostly tržby napříč segmenty. Mimo již zmíněné pohostinství oproti březnu silně rostly i tržby v dopravě a skladování (+0,8 %) a informačních a komunikačních činnostech (+0,9 % m/m).

Růst spotřeby domácností v prvním letošním čtvrtletí sice citelně zpomalil, jak ukázala struktura českého HDP zveřejněná v minulém týdnu (více zde: https://bit.ly/GDP_1Q25_CZ). To mohlo souviset s nižší spotřebitelskou náladou na začátku roku, přestože ale tržby v maloobchodě a službách na začátku roku solidně rostly. Kombinace pokračujícího solidního mzdového růstu, který v Q1 25 dosáhl 6,7 % v meziročním srovnání, stále silné úvěrové poptávky domácností a alespoň dočasně lepší spotřebitelské nálady, jak dokázala květnová data, indikuje, že spotřebitelská poptávka zůstává robustní. K obratu ale může dojít, jakmile se zhoršený výkon domácí ekonomiky vlivem obchodních válek více projeví na trhu práce, mzdovém růstu a vyšších úsporách domácností. To by tak mohlo omezit spotřebu domácností do dalších čtvrtletí.

Autor: Kevin Tran Nguyen