Maloobchodní prodeje rostou
09.05.2025 9:49:15Data z maloobchodu potvrdila, že spotřeba domácností je v současnosti hlavním tahounem růstu české ekonomiky. Maloobchodní tržby bez prodejů motorových vozidel si meziměsíčně po sezónním očištění polepšily o 0,6 %, což bylo plně v souladu s naším předpokladem. Z meziročního pohledu to znamená, že rostly tempem 3,4 % po 3,8 % v únoru; březnový výsledek byl v podstatě v souladu s tržním konsensem ve výši 3,5 %.
Z hlediska struktury tržeb je patrná citlivost na ceny. Během prvního čtvrtletí rostly ceny potravin, nepřekvapí tedy, že jejich reálné prodeje v březnu klesly meziměsíčně (o -1,0 %) i meziročně (o -0,6 %). Naopak levnější pohonné hmoty podpořily poptávku, když jejich prodeje byly v březnu vyšší o 1,2 % meziměsíčně, respektive o 10 % proti loňskému březnu. V případě nepotravinářského zboží se březnové prodeje zvedly o 1,6 % meziměsíčně, což znamenalo meziroční vzestup o 5,1 %.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v březnu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,5 %. Meziročně byly prodeje vyšší o 0,5 %, z toho za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 0,6 % a za opravy motorových vozidel o 0,3 %.
Z úrovňového pohledu jsou reálné maloobchodní prodeje stále pod předpandemickou úrovní. Oproti prosinci 2019 jsou stále nižší o 1,7 % (po sezónním očištění). Po volatilních pandemických letech 2020 a 2021, byl rok 2022 a část roku 2023 ve znamení útlumu v souvislosti s vysokou inflací a ztráty kupní síly českých domácností. Poslední dva roky se ale situace kontinuálně zlepšuje. Ještě letos by se tak mohly maloobchodní tržby nad předpandemickou úroveň dostat. Pokud jde o spotřebu domácností jako celku, tam to zřejmě bude až v roce 2026.
Výsledek za celý první kvartál potvrzuje klíčovou roli spotřební poptávky v růstu tuzemské ekonomiky. Platí to nejen v případě maloobchodních tržeb, které byly meziročně za první čtvrtletí vyšší o 3,3 % (bez prodejů motorových vozidel). Ve službách dosáhla meziroční dynamika dokonce 3,3 % (mezičtvrtletně to bylo +1,7 %). Růst přitom zaznamenaly všechny sekce s výjimkou ubytování, stravování a pohostinství.