Listopad přinesl obchodníkům nadprůměrné výdělky
11.01.2019 10:14:53Maloobchodní tržby pokračovaly v
listopadu v nadprůměrném růstu. Vydělal především obchod s nepotravinářským
zbožím, dařilo se však i obchodníkům s potravinami. Vše nasvědčuje tomu, že
Vánoce loni byly opravdu bohaté.
Statistiky maloobchodních tržeb
překonaly očekávání i v listopadu, kdy obchodníci zvýšili své tržby o 6,1 %
meziročně. Očištěny o kalendářní efekty, kdy spotřebitelé měli o jeden den k
nakupování více než rok před tím, vzrostly o solidních 5 % meziročně, přičemž
jenom oproti říjnu se zvýšily o 1,4 %. Dařilo se jak prodejcům s
nepotravinářským (8,9 % y/y), tak i potravinářským zbožím (2,8 % y/y). Ti si
dokonce připsali solidních 2,7 % oproti říjnu, za čímž můžeme vidět jak
listopadový pokles cen potravin (-1,1 % m/m), tak i zvýšenou poptávku po
potravinách kvůli nadcházejícím svátkům.
Domácnosti v listopadu pokračovaly s
přípravou na Vánoce. Tradičně se nejvíce
vedlo prodejcům přes internet (22,6% y/y), kterým pomohla i přítomnost
slevových akcí Black Friday a následného Cyber Monday. Jejich tržby rostou ale
až na malé výjimky prakticky nepřetržitě dvouciferným tempem už od roku 2012.
Podobně se v listopadu dařilo také prodejcům elektroniky (11,7%), spotřebitelé
projevili zvýšený zájem i o kulturu a rekreace (6,4%).
Za vyšším spotřebitelským apetitem
můžeme i nadále vidět rostoucí kupní sílu, ke které minulý rok přispěla
rekordně nízká nezaměstnanost a solidně rostoucí mzdy. Podle našeho odhadu si
spotřebitelé za své výplaty loni mohli v průměru koupit o 6 % více zboží a
služeb než v roce 2017. Letos už reálné mzdy tak rychle neporostou, přesto
jejich téměř 4% dynamika zůstane nad dlouhodobým průměrem. Přesto vysoká důvěra
spotřebitelů v ekonomiku a jejich optimistická očekávání ukazují, že spotřeba
domácností zůstane tahounem české ekonomiky i nadále.